Hitta hit

img
0
Calle, en riktig starfighter!

Alla kan bli en framgångsrik regissör, i alla fall om man ska tro Carl Åstrand som under Dalarnas Videofestival berättade för ett gäng filmintresserade ungdomar om hur han blev regissör. Drömmen fanns i yngre år att bli historielärare men istället känner vi honom som skapare av filmer och serier som Kenny Starfighter, Nisse Hults historiska snedsteg och ABBA – our last Movie.

Åstrand var helt outbildad inom film när han gjorde sitt första arbete, en reklamfilm. Den reklamfilmen blev startskottet för hans karriär. Ett företag i Stockholm som ständigt sökte nya talanger såg hans film och hörde av sig till honom och där fick han jobb som Johan Rheborgs regiassistent. Jobben och priserna började så småningom välla in och han fick erbjudande om att jobba i London där han arbetade i flera år. ”Jag har misslyckats ofta, det är så jag lärt mig. Antingen kan man gå i skola och lära sig eller så misslyckas man, det är så man lär sig bäst” säger Carl Åstrand.

Parallellt med reklamfilmsjobben ritade Carl och hans kompisar serier som handlade om galaxhjälten Kenny Starfighter, lite på skoj sådär. ”Fan, det där vill ju jag spela” sa Johan Rheborg när han såg teckningarna och där började internskämtens förvandling från kladd till film. Rheborg kontaktade SVT och 1997 började Kenny Starfighter visas på tv. Att spela in ett avsnitt gick på 1,5 miljoner och anledningen till att det dröjde 11 år innan serien blev film var att pengarna inte räckte till. ”Det är dyrt med sci-fi i Sverige, det är egentligen det dummaste man kan göra. Om man ska göra film här ska det vara två människor i ett kök som har ångest, det har alla råd att göra” säger Åstrand och publiken börjar skratta.

Att han nu var en stor regissör gjorde inte hans intresse för historia mindre och i serien Nisse Hults historiska snedsteg ser vi hur han blandar sina två intressen. När han skapade serien letade han upp brister i den svenska historien och skrev humoristiska alternativa lösningar. Han presenterade sin idé för SVT och det blev en framgångsrik serie under 2006.

När världskändisarna ABBA skulle fira 30 års jubileum hörde Björn Ulvaeus av sig till Carl. Han behövde hjälp med att skapa något som kunde lugna ner media lite. Åstrand kläckte då idén om en film som skulle spelas utav dockor vars dialog skulle baseras på ABBAS texter. Filmen spelades upp under eurovision Song Contest, men blev aldrig någon större succé i Sverige. Carl säger att det beror lite på honom som höll sitt tystnadspliktlöfte lite väl hårt, media fick aldrig någon riktig chans att uppmärksamma filmen.

Mest pengar tjänar han på att göra reklam, men nu för tiden är det lite svårare att hitta arbeten han vill jobba med. Man skriver nämligen bara ungefär 15 % utav manuset själv, resten är redan skrivet. ”Det beror på konjunkturkrisen, du har inte så mycket kreativ frihet som på 90-talet, då det var ungefär 50 % man fick skriva själv” säger Åstrand, historieläraren som tillslut visade sig bli en stor regissör.

Emma Lundgren

Carl Åstrand intervjuas av Maria Myhr DFF 2010 foto: Jenny Herneheim

Carl berättar om sig själv. Foto: Jenny Herneheim

Carl Åstrand och Emma Lundgren, foto: Jenny Herneheim

Carl Åstrand och jag. Foto: Jenny Herneheim